A problémák láthatóvá válása, felszínre kerülése talán napjaink egyik legfontosabb kérdése egy vállalat életében és tulajdonképpen az összes modern menedzsment rendszer alapja.
A cég jövője forog kockán
Miért szükséges a témáról beszélni?
- Amiről nem tudunk, azon nem is fogunk változtatni. Ez gátolja a fejlődést és a versenyképesség javítását.
- Az időben felszínre kerülő probléma jóval kevesebb erőforrásból (pénz, idő, anyag…) kezelhető.
- Egy előjel kezelése tervezett módon, átgondoltan történik. Ha ég a ház, akkor rohanunk és semmi sem drága.
- Egy égő ház folytonos oltása bizony stresszel, idegeskedéssel és végső soron kiégéssel is jár. A pszichológiai biztonság mellett a fizikai biztonság is sérülhet.
- A tüzek előbb utóbb a vevőink is megérzik. Ez bizalomvesztéssel és előbb utóbb kiesett üzleti eloltását lehetőségekkel jár. Ráadásul a „hibahatár” egyre alacsonyabban van!
Nézzünk néhány konkrét példát napjainkból
- A gyárigazgató a menedzsment megbeszélésen értesül egy problémáról, amely már az egész gyár működését érinti. Az akadály már hetek óta fennáll, de érdemi megoldás még sem született rá. „Majd megoldódik úgy is.” Nem oldódott meg…
- Egy segédberendezés működése az egész gyár működését érinti. Az alkatrészellátás már nagyon nehézkes, de a karbantartás többszöri jelzése ellenére sem történt beruházás a területen. Amikor a gép végül megállt, akkor szinte a teljes gyár a probléma megoldásával foglalkozott. Hasonló gépeket kerestek más magyarországi gyárakban, a karbantartó mérnökök a gép javításával kísérleteztek, de a telephely műszaki vezetője is naponta hívogatta a németországi szerviz céget, akiknek persze ez sokadik prioritás volt. A kérdés az volt, hogy holnap érdemes-e bejönni dolgozni.
- Marika néni észrevette a csomagoló soron, hogy megváltozott a gép hangja. Jelezte is az arra sétáló termelési vezetőnek, hogy „az az izé máshogy zúg”. Szerencsére a termelésvezető kisgyermek kora óta ismerte Marika nénit, így utánajárt a problémának. Csak a szerencsén múlt, hogy nem következett be komolyabb leállás.
- A vevői reklamáció kiváltó oka / gyökéroka mindig csak tüneti kezeléssel lett elhárítva (tűzfal), de ismétlődő előfordulása miatt mostanra vevőt, így piaci reputációt vesztettünk.
- A nem jó minőségben beszállító alvállalkozó fejlesztése folyamatosan elmaradt, belső, folyamatba épített utómunkával hárítjuk el az Ő hibáját. Eddig volt rá erőforrás és „pénz” de mostanra az egyre súlyosabb beszállítói hibák egyre növekvő láthatatlan belső gyártási költségei a profitábilitást veszélyeztetik.
- A vállaltirányítási rendszer rossz alapadatokat tartalmaz, így a cég régóta magasabb járulékokat és illetékekeket fizet, ráadásul mostanra büntetést is kapott.
- Rosszul beállított beszerzési alapadatok miatt az alkatrész folyamatosan késik, többszöri gyárleállást okozva. Mostanra a piaci részesedés is érintett.
Mit tehetünk, hogy a kis tüzek mielőbb láthatóvá váljanak mindenki számára?
- Alakítsunk ki olyan kultúrát, ahol a hibázásról és problémákról beszélni természetes dolog! A kialakult problémák mintegy kétharmad része vezethető vissza az emberi tényezőre. Ha ezt büntetéssel próbáljuk kezelni, akkor az emberek a kis tüzek elrejtésében lesznek érdekeltek. A dicséret párja legyen a gyökérokok feltárása és kezelése.
- Erősítsük a vezetői készségeket minden szinten a kitűzött célok elérése érdekében!
- Fejlesszük a kultúrát és az emberek tudatosságát az előjelek következetes felismerése, jelzése és kezelése kapcsán! Nem elegendő, ha csak a vezetői szinteken fejlődünk!
- A megfelelő adatgyűjtő rendszerek, mérőszámok kialakítása sokat segíthet a nehézségek felismerésében és időben történő kezelésében.
- Alkalmazzunk vizuális eszközöket az előjelek láthatóvá tételére!
- A jól kiépített shop floor manamement, amely segíti az eszkalációs, információs és probléma megoldó láncot már dokumentáltan 80%-os siker…
A szervezetben a visszatérő problémák csírájukban történő elfojtása elősegíti a dolgozók szakmai fejlődését és a hatékonyabb munkavégzést, mivel ösztönzi a kreatív problémamegoldást és a tanulást.
Emellett a proaktív megközelítés segít csökkenteni a stresszt és a munkahelyi feszültséget, ami a dolgozók egészségének és jólétének javulásához vezethet.
GYORSFÉNYKÉP
3 perc
e-mail
Átfogó képet kap arról, mekkora erőforrást szabadíthat fel a vállalatánál
KONZULTÁCIÓ
60 perc
online
Testreszabott szakértői támogatás a vezetői kihívásai alapján megfogalmazott kérdésekben
GYAKORLATI TECHNIKÁK
1 nap
webinár
Bevezető tréning a megvalósítás módszereibe: Hogyan szabadíthatja fel a rejtett tartalékokat a vállalatánál?