Hibaelőjelek felismerése
A lánc és a lánckerék ellenőrzése
Ebben a cikkben az „Erőátviteli rendszerek” modulon belül a láncok és lánckerekek ellenőrzésének módját mutatjuk be.
A TPM bevezetése során nagy hangsúlyt fektetünk az operátorok és technikusok műszaki alaptudásának fejlesztésére, hiszen rendkívül fontosnak tartjuk a hibaelőjelek gyors felismerését és időben történő kezelését!
A lánc és a lánckerék ellenőrzése
A lánc és lánckerék célja az erő továbbítása a hajtás rendszer és a gép más részei között. A lánckerék méretének változtatásával a hajtott részek forgási sebessége és a forgatónyomaték is változtatható.
A lánckerék és a lánc gyakran komoly igénybevételnek van kitéve, mely miatt a megfelelő ellenőrzés elengedhetetlen!
Mit ellenőrizzünk a lánckerekeken?
⦁ A lánc és a lánckerekek kopását
⦁ A lánc kenését (szennyezettség, és megfelelő kenési állapot)
⦁ A lánc általános állapotát
⦁ A lánckerekek rögzítettségét
⦁ A lánckerék rögzítő állapotát és pozícióját
⦁ A lánckerekek párhuzamosságát
⦁ A lánc feszességét és nyúlásának mértékét
A lánc és a lánckerekek kopása
A lánckerék kopását meglehetősen könnyű felismerni és jellemzően ez az első, amit ellenőrzünk.
Ha ilyen típusú kopást észlelünk, akkor valószínűleg a láncok is elhasználódtak, mindkettőt érdemes kicserélni.
Amennyiben a lánckerék állapota megfelelő, úgy a következő lépés jellemzően a lánc ellenőrzése.
A lánc kenésének ellenőrzése
A megfelelő kenés hiánya lerövidíti a lánc élettartamát, annak egyes elemei elhasználódnak.
A kopás következtében megnő a lánc hossza és elkezdi koptatni a lánckereket.
Nem megfelelő kenés esetén a fém alkatrészek közvetlenül koptatják egymást, kenés nélkül rövidül az élettartamuk és az egyetlen megoldás azok cseréje lesz.
A lánc állapotának ellenőrzése
Lánckerekek rögzítettségének ellenőrzése
A lánckerekek ellenőrzése során azok megfelelő rögzítettsége rendkívül fontos. A fellazult lánckerék megsérti mind a tengelyt, mind a lánckereket. Ilyen jellegű sérüléseknél az egyetlen megoldás a csere. Ha ez a hajtóművet is érinti, akkor a javítás különösen drága lesz.
Az ellenőrzés lépései:
⦁ Lazítsuk meg, vagy távolítsuk el a láncot
⦁ Mozgassuk meg a lánckereket előre-hátra, figyelve a holtjátékra
⦁ Húzzuk és nyomjuk meg a lánckereket
⦁ Fellazulás esetén húzzuk meg a rögzítő csavarokat és ellenőrizzük, hogy megszűnt-e a probléma
A retesz állapota, pozíciója
A lánckerék pozíció ellenőrzése
Helyezzünk egy vonalzót vagy más egyenes felülettel rendelkező eszközt a lánckerekek felületeire.
Amennyiben nem észlelünk hézagot, úgy a beállítás megfelelő.
Az ábrán látható első esetben a lánckerekek párhuzamosak, de a tengelyen nem azonos síkban helyezkednek el.
Az ábrán látható második esetben a lánckerekek párhuzamossága nem megfelelő.
A harmadik esetben a párhuzamosság és a pozíció is megfelelő.
A láncfeszesség ellenőrzése
A lánc és a lánckerék maximális élettartamának érdekében fontos a feszesség megfelelő beállítása. A láncot lazának tekinthetjük, ha a belógás mértéke nagyobb a két összekötött tengely távolságának 0,02-szeresénél.
Példa: 45 cm * 0,02 = 0,9 cm még megfelelő
A láncfeszesség ellenőrzésének lépései:
⦁ Mérje meg a két tengely középpontja közötti távolságot
⦁ Határozza meg a még elfogadható lazaságot
⦁ Helyezzen egy egyenes éllel rendelkező eszközt a két lánckerék tetejére
⦁ Helyezzen egy vonalzót a lánc közepére az ábrán látható módon, majd kis erővel nyomja azt lefelé. Mérje meg a távolságot az egyenes éllel rendelkező eszköz és a lánc között.
⦁ Állítsa a láncfeszességet a megfelelő értékre.
Segédlet a láncfeszesség ellenőrzéséhez:
Tengelyek középpontjának távolsága szerinti megengedett lazaság
- 15-28 cm 3 mm
- 29-42 cm 6 mm
- 42-56 cm 10 mm
- 57-70 cm 13 mm
A túlfeszítés szintén a lánckerekek és a lánc fokozott tönkremeneteléhez vezet. Az ún. laza láncágnak nem szabad feszülnie, de legfeljebb a táblázatban szereplő mértékben szabad belógnia.
A láncok fokozatosan elöregednek. Ellenőrizzük a láncok állapotát a korábban leírt módon és szükség esetén cseréljük őket.
Amiről a cikk nem szól:
⦁ Automata lánckenő rendszerekről: gyakori üzemeltetési hiányosság, hogy automata lévén teljesen megfeledkeznek az állapot ellenőrzésről, úgy a fent leírtak tekintetében, mint a kenést biztosító automatika működése, valamint az olajszint rendszeres ellenőrzése is elmarad olykor.
Ez persze ugyanúgy kenéshiányos üzemállapothoz vezet annak minden ismert következményével.
⦁ „Automatikus” láncfeszítésről: szintén a legnagyobb veszély az automatikus megoldás miatti teljes figyelmen kívül hagyás.
Leggyakoribb hiba, hogy rá se hederítenek, és már régen a végkitérésben jár a feszítő, elnyúlt a lánc, láncgörgő a lánckerék fogra felkap…stb.