robot ember

Karbantartás fejlesztés coaching szemléletben

az egyénre szabott vállalatfejlesztés

Az alapprobléma

A karbantartási rendszereik fejlesztése során a legtöbb vállalat arra koncentrál, hogyan találhatna a jelenlegi gépfenntartási gyakorlatánál valami célravezetőbbet, hatékonyabbat. Stabilabban működő rendszert keresnek, amely megbízhatóbb műszaki folyamatokat eredményez.  Korszerű állapot vizsgálatra épít, eszközkockázatokat azonosít/minimalizál, s ezzel is emeli saját szolgáltatási minőségét, végső soron a vállalat jövedelmezőségét. Elborítanak minket a kifejezések: stratégia, taktikák, gyakorlatok, technikák, folyamatok, rendszerek, hatékonyság…

De eközben mi van a karbantartókkal, a mérnökökkel, a különböző szintű műszaki vezetőkkel? Törődik egy műszaki fejlesztő program – tudatosan – az emberrel?

A tünetek

Egy-egy projektünk során mondhatni első lépésként kell leküzdenünk az érintettek különféle, nagyon is emberi problémáit.

A műszaki részlegen dolgozók gyakran túlterheltek, folyamatosan létszámhiányról panaszkodnak, gyakoriak a túlórák, a folyamatos otthoni, telefonos készenlét.  A karbantartás vezető jobb, ha nem is gondol nyaralásra, két hét összefüggő, folytonos telefonálás nélküli kikapcsolódásra.

1. ábra: Nincs idő tervezni
1. ábra: “Nincs idő tervezni, csak pörgetni a dolgokat” vs. “Biztos vagyok benne, hogy elbír még párat”

 

Nem ritka, hogy egy-egy műszaki részlegen éppen a sok párhuzamosan futó fejlesztési projektnek köszönhetően telik be a pohár, és kezdenek új állás után nézni a legértékesebb szakemberek.

De még ha eddig nem is jut el egy vállalat, vajon hány tányért lehet pörgetni a levegőben egyszerre, és mennyit lehet még rápakolni a mindennapok kényszer-zsonglőreire?

Mikor jön el a pont, amikor az emberi oldal is fontossá válik? Amikor egy-egy fejlesztő programot eleve úgy állítanak össze, hogy ne csak technokrata személet érvényesüljön abban, hanem arra is legyen válasza, hogy jól érzik-e magukat a szakemberek a cégnél? Tudják-e jól kommunikálni igényeiket, eredményeiket, problémáikat? Részei, alakítói a változásoknak, vagy pusztán utasai, esetleg elszenvedői annak? Milyen vezetési, szervezési, személyes fejlődési kihívásokkal küzdenek?

A kulcs üzenet

A karbantartás fejlesztése során ne csak a technikai elemekre, a szigorúan vett szakmai lépésekre koncentráljunk! Adjunk segítséget a műszakiaknak a kommunikáció, a feladatdelegálás, a munkatartalom helyes kialakítása, az emberek vezetése, jutalmazása/kritikai észrevételek helyes alkalmazása terén is! Magát a fejlesztő projektet is állítsuk össze ennek megfelelően. A szakmai iránymutatások mellett mindig segítsen a program az új ismeretek/gyakorlatok befogadásában. Mindezt úgy, hogy azok ne csak utasításként, de valóban új, a vállalat életébe beépült gyakorlatokként részévé váljanak a cégkultúrának.

Értjük partnereink kihívásait

2. ábra: Munkánk folyamatábrája (forrás Mike Rother: Toyota KATA - saját szerkesztés)
2. ábra: Munkafolyamatunk magja a coaching szemléletű támogatás. (forrás Mike Rother: Toyota KATA – saját szerkesztés)

 

Olyan fejlesztési programokat kínálunk, amelynek során kezeljük a fenti problémákat, karbantartás szakmai és emberi oldalt együttesen! Projektjeink épp ezért a jelen helyzet alapos megértésére épülnek. Közös iránykeresést és kijelölést/elköteleződést követően, munkacsoportok projektcoaching szemléletű támogatásával érnek el jelentős, mérhető és tartós változásokat, fejlődést. Így nem terhelődnek túl a szakemberek, nem menekülnek el a kollégák, és a vállalat mindennapjainak szerves részérévé válnak az új gyakorlatok.

Mielőtt tanácsadóhoz fordulna

Gondolt már arra, hogy a műszaki szakemberei családi, vagy baráti körben vajon büszkén mesélik-e, milyen remek cégnél, milyen kiemelkedő közösségben dolgoznak? Lehetséges, hogy miközben „megteszik, amit kell”, másik munkát keresnek, esetleg másodállás vállalásán törik a fejüket?

Vizsgálja meg a helyzetet! Beszélgessen kollégáival, milyen ideális kép él bennük saját tevékenységükről, vagy épp a vállalat működéséről, majd térjenek ki arra is, hogyan működik mindez ma! Mérje fel mekkora a távolság a jelen helyzet és a jövőkép között!

Mit ajánlunk mi – az új megközelítés

3. ábra: Sokk->Félelem->Elfogadás->Átalakítás
3. ábra: Sokk–>Félelem–>Elfogadás–>Átalakítás

 

Segítségünket több lépcsős program keretében ajánljuk fel leendő és új partnereinknek. Az egyes elemek – a megrendelő helyzetétől függően – külön is megvalósíthatók. Egy-egy elem önmagában is ad tovább használható, fenntartható eredményt.

  • A jelen helyzet felmérése – Karbantartás szakmai és emberi oldal
  • A fejlesztési program közös kialakítása, amely mellett elköteleződnek a helyi szakemberek
  • Munkacsoportok kialakítása a közösen kijelölt legfontosabb fejlesztési témákban, majd folyamatos coaching jellegű támogatásuk on-the-job formában.

Ha eszközei hatékonyságával problémája van és el akarja kerülni szakemberei túlterhelését, keressen bennünket bizalommal!

 

Forduljon a téma szakértőihez:

Felkeltettük érdeklődését?