insights
TPM pilot projekt egy profileszterga gépen
A kihívás
2018. elején egy vasúti tehervagonok felújításával foglalkozó cég azzal a problémával keresett meg minket, hogy az egyik kulcs berendezésük termelő kapacitását szeretnék növelni, valamint annak működését stabilabbá tenni.
A munka érdekesnek ígérkezett a több mint 100 évvel ezelőtt épült gyárban, ahol a modern gépek mellett néhány igazi „ipartörténeti műemlék” is fennmaradt annak minden érdekességével. Emellett a klasszikus értelemben vett gyártásról sem beszélhettünk.
A TPM bevezetés megkezdése kapcsán a választás egy körülbelül egy éves, egyedi gyártású profilesztergára esett, amely kiemelt fontosságúnak bizonyult a vasúti kerékpárok felújításában.
„A vasúti kerékpár nem bicikli”
A berendezés működéséről sok mindent el lehet mondani, de talán beszédesebbek az OEE mérés eredményei. A projekt során kialakított adatgyűjtés első hónapjában az általános berendezés hatékonyság értéke épp csak megközelítette 75 %-ot. Ez egyes iparágakban, öregebb gépeknél, bonyolultabb gyártási folyamatoknál jó eredménynek minősülhet, de esetünkben a fejlődés kiinduló bázisát jelentette. Fontos kiemelni, hogy a nyári leállásig eltelt 19 hétben az OEE értéke 5 alkalommal is 70 % alatt maradt. Ez a változékonyság komoly fennakadást okozott a vevőkiszolgálásban!
A munka összefoglalása röviden
- Kulcs emberek kiválasztása és számukra szemléletformáló tréning
- Kezdeti tisztítás
- A gép megtisztítása
- Berendezéselem lista összeállítás (80 fő egység)
- Állapotfelmérés: 23 feltárt hiba, 39 jellemző probléma
- Működést nehezítő, de közvetlen gépállást nem okozó problémák, fejlesztési lehetőségek azonosítása: pl. hiányzó munkatér megvilágítás vagy a kilökésnél a termékek sérülésveszélye
- TPM bevezetés és csapatmunka
- Helyreállítás, a berendezés fejlesztése a kezdeti tisztítás eredményei alapján
- Vezetői bejárások a területen
- 5S és autonóm karbantartás kialakítása
- A gépkezelők TPM képzése, rendszeres tájékoztatása az előrehaladásról
- Megelőző karbantartási tervek kockázatértékelés alapú kialakítása, bevezetése
- Szükséges tartalék alkatrészek felülvizsgálata
- OEE mérés kialakítása
- Veszteségcsökkentő projektek indítása
- Rendszeres széleskörű tájékoztatás
- TPM audit és eredmények értékelése, projektzárás
Hatás
A nyári leállást követően a 27. héttől a 36. hétig (projekt zárása) az OEE átlagos értéke elérte a 89 %-ot. Ezen időszakban a legrosszabb héten is 83 %-os hatékonysággal működött a termelés. Az eredményekre partnerünk és mi magunk is büszkék lehetünk!