Művezetői alapképzés
Cél
Fejleszteni a résztvevők emberi kapcsolatok terén (kommunikáció, motiváció, konfliktuskezelés, problémamegoldás) szerzett képességeit és Lean szemléletű termelés-szervezési gyakorlatát.
Emberi kapcsolati készségek és Lean szemlélet szinergiában!
Ebben segít 2 napos, tréninget és a workshopot egyesítő képzésünk, mely során az alábbi témákban mélyülünk el:
1. Hatékony kommunikáció: A kommunikáció az információ áramlás eszköze. Ha megfelelő információ jut el a szükséges csatornákon át, és a mód, valamint az időzítés is megfelelő, akkor már nagyrészt nyert ügyünk van.
A kommunikáció kapcsolati oldala: Ennek elsajátításához biztosítunk gazdag eszköztárat a tréning során, hogy a feladatok kiadása és számonkérése egyértelmű és sikeres legyen.
A kommunikáció Lean oldala: Hogyan beszéljünk Lean nyelven, érzések, vágyak helyett a konkrétumok nyelvén, hogy megfoghatóvá váljon a megfoghatatlan, láthatóvá váljon a láthatatlan.
2. Eredményes motiválás: Ha a teljesítményt értékeljük, az fejlődni fog. Mi a pozitív és mi a negatív motiváció és melyiknek milyen hatása van?
A motiválás kapcsolati oldala: A lemaradókra vagy a sikeresekre fordítsunk több figyelmet? Mi a munkahelyi elismerés 5 nyelve? Ezekre a kérdésekre keresünk választ közösen, amelyek segítségével a mindennapi ösztönzés egyszerűbbé válik.
A motiválás Lean oldala: Újdonságokat várunk el a kollégáinktól, de nem jutunk dűlőre. Folyamatos fejlődést szeretnénk látni, de passzív ellenállásba ütközünk. A Lean módszereinek motivációs hatása hogyan használható fel az eredmények elérésében.
3. Konfliktuskezelés: Konfliktusokat megoldani a 8 órás munkanap szinte minden percében kell. A külső konfliktusok bennünk feszülő belső konfliktusokká válnak.
A konfliktuskezelés kapcsolati oldala: Hogyan oldjuk meg a problémás helyzeteket úgy, hogy mindenki jó érzéssel jöjjön ki belőlük? Mit tegyünk, hogy ne legyünk sem agresszívak, sem passzívak ezekben a szituációkban? Konfliktus kezelés a team-szupervízió eszközeivel.
A konfliktuskezelés Lean oldala: A konfliktus legtöbbször bele van kódolva a vállalati rendszerekbe. Hogyan jön létre, mi okozza a konfliktust, milyen hatások erősítik fel és merre található a kiút.
4. Problémamegoldás: Probléma van, volt és lesz. Viszont tegyük fel magunknak a kérdést és válaszoljunk őszintén: hányszor találunk problémáinkra olyan választ, ami végleges megoldást nyújt, vagy egyáltalán hányszor gondolunk arra, hogy ilyesmire szükség lenne? Vagy inkább szaladunk bajtól bajig?
A problémamegoldás kapcsolati oldala: A problémák megkerülhetetlenek, mégis sokszor tartunk attól, hogy szembenézzünk velük. Mit nyerek azzal, ha lehetőséget látok a problémában? Milyen kommunikációs eszközök segítik a probléma eredményes megközelítését? Hogyan érveljek önmagam és munkatársaim felé a megoldási folyamat során?
A problémamegoldás Lean oldala: A gyökérokok megtalálása elengedhetetlen egy probléma megoldásához, de ugyanígy szükséges a kezdeményezések hatékony, Lean elvek szerint történő irányítása.
Tematika
1. nap
- Üdvözlés, bemutatkozás, a két nap működésének ismertetése
- Lean bemutató, Lean szemlélet
- Kocka-modell: a motiváció, mint megkerülhetetlen elem a Lean-ben
- Empowerment szerepe a Lean-ben, miért fontos hozzá a kiváló kommunikáció
- Felmérés a Lean értékek szempontjából: Vajon mennyire Lean a vállalatom?
- Kommunikáció
- Kommunikációs alapismeretek gyakorlati alkalmazással
- Információ átadás: utasítás adás (gyakorlat)
- Információáramlás (gyakorlat)
- Én-képünk és kommunikációnk kapcsolata (gyakorlat)
- Motiváció
- Lean értékek felmérése – visszacsatolás
- Motivációs rangsor, motivációs tényezők
- Motivációs elméleti áttekintés röviden
- Negatív motiváció – pozitív motiváció (gyakorlat)
- Munkahelyi elismerés nyelve (gyakorlat)
- A motiváció legújabb kutatásai: tudományos kísérlet – napi gyakorlat
- Kockajáték I. (veszteségek, szűk keresztmetszet, változás szükségessége)
2. nap
- Kockajáték II. (vizuálmenedzsment, PDCA gyakorlattal, Lean módszerek)
- Konfliktuskezelés
- Egy egyszerű konfliktushelyzet elemzése (gyakorlat)
- Konfliktus típusok
- Konfliktus kezdeményezése
- Konfliktuskezelési módszerek (gyakorlat)
- Hogyan befolyásolja konfliktuskezelésünket a projekció? (gyakorlat)
- Kommunikációs stílusok – asszertivitás (gyakorlat)
- Problémamegoldás
- Problémamegoldás csapatban (gyakorlat)
- A hallgatás művészete
- Tűzoltás felszámolása, örökérvényű megoldás keresése – Lean szemlélet
- A gyökérokok fontossága
- Gyökérok keresési módszerek – röviden
- Gyökérokok keresése a megoldások érdekében (gyakorlat)
- Összegzés
- Egyéni tervek
- Útravaló üzenet, értékelés